Praktijk Boxmeer: Burg. Verkuijlstr. 2D | Praktijk Wijchen: Mr. van Coothlaan 25 info@thijssenpodologie.nl

Blessures

Blessures

Er is een enorm scala aan blessures op te noemen die een reden geven om een bezoek te brengen aan de registerpodoloog. Niet alleen voor pijn aan de voeten kunt u bij de registerpodoloog terecht. Ook problemen aan het onderbeen, knieën, bovenbeen, heupen en de rug kunnen een reden zijn om de registerpodoloog te bezoeken.

Sporters

Uiteraard is sporten over het algemeen gezond. Enkele positieve effecten zijn afvallen, verlagen van je bloeddruk en het verbeteren van je algehele conditie.

Echter, er kleven ook wat nadelen aan het sporten. De krachten die op je voeten inwerken zijn tot wel 3 keer hoger bij rennen en springen. Uiteraard verschilt dit per sporter. Iedere sport vraagt een andere beweging en dus een andere belasting. Hierdoor heeft ook iedere sport zijn specifieke blessures. Wanneer de belasting niet goed door het lichaam kan worden verwerkt door een scheefstand of niet goed functioneren van de voeten heeft dit gevolgen voor de voeten, enkels, knieën, heupen, rug en zelfs de nek.

Om dit te voorkomen is een correcte ondersteuning aan de voeten een must. Eeen goede schoen kan hier al aan bijdragen maar wanneer alleen de steun van de schoen niet toereikend is kan de registerpodoloog van C. Thijssen praktijk voor podologie in Wijchen bekijken of een steunzool kan bijdragen aan deze steun.

De steunzolen worden vakkundig aangemeten aan de hand van een gedegen onderzoek en loopanalyse. De (sport) steunzolen worden aangemeten aan de hand van uw sportschoen zodat deze altijd de juiste pasvorm geeft.

Kinderen

Een goed begin is het halve werk. Dit geld ook voor de lichaamshouding van het kind. Echter vaak kunnen de ouders van het kind snel gerustgesteld worden als het gaat over scheefstand van voetjes of beentjes in de jonge kinderjaren.

Vaak is dit een fase welke repeterend voor kan komen tot ongeveer het 18e levensjaar. Een bezoek aan de podoloog zal de ouders meestal geruststellen. Wanneer de scheefstand van voetjes of beentjes wel meer aandacht verdient, als het kind bijvoorbeeld vaak struikelt, pijn heeft met lopen of snel vermoeide benen heeft, is een bezoek aan de registerpodoloog vaak ook de juiste keuze.

Een correcte steun in een schoen werkt uiteraard alleen wanneer deze in een goede kinderschoen gedragen wordt.

Tenenloper

Op de tenen lopen is voor een kind dat net gaat lopen een normale variatie op het looppatroon. Dit moet in de eerste maanden van lopen wel gaan verbeteren en na 6 ongeveer een half jaar dient het kind zijn voetjes netjes af te wikkelen. Wanneer dit niet het geval is is een bezoek aan de registerpodoloog geïndiceerd.

Platvoet

Bij een platvoet knikt het voetje naar binnen en is het geleng verlaagd. Dit is een vrij normaal fenomeen tot een leeftijd van ongeveer twee jaar. Wanneer de kinderen ongeveer zes jaar oud zijn zal deze stand hersteld moeten zijn in een mooie rechte hiel en een voetboog die weer mooi hol is. Door de groei zal de stand van de platvoet tot een 18e levensjaar in mindere mate, een repeterend fenomeen zijn. Pijn onder of aan de binnenkant van de voet zijn veelgehoorde klachten uit de mond van een kind met een platvoet. Pijn aan de hak of vermoeide benen passen ook in dit rijtje, evenals het vaak struikelen over de eigen beentjes. Wanneer de stand van de voet gecorrigeerd dient te worden is een afspraak bij de registerpodoloog op zijn plaats. Deze kan helpen door het corrigeren van de voetstand om klachten aan voeten enkels en knieën te verhelpen en/of voorkomen.

Holvoet

In tegenstelling tot een platvoet is bij de holvoet de voetboog extreem hoog. De veelvoorkomde klachten bij een holvoet zijn vaak gericht op de hak/hiel en de voetzool. Doormiddel van een goede steun door een aangemeten steunzool kunnen deze klachten verholpen worden.

Hallux Valgus

Wanneer een hallux valgus (knobbel naast grote teen en naar buiten wijzen van grote teen) voorkomt bij kinderen is dit vaak erfelijk bepaalt. Dit wil niet zeggen dat er niets aan de klachten en aan de progressie van de klachten gedaan kan worden. Door een scheefgroei krijgt de groete teen deze typische stand met als gevolg de knobbel aan de binnenzijde van de voet. Door de scheefstand in de voet aan te pakken kan het verergeren van deze stand tegengegaan worden.

Enkelklachten

Ook het regelmatig omzwikken van de enkel of pijn aan de enkel vraagt om extra aandacht. Een absolute reden om kontakt op te nemen met uw registerpodoloog. Deze kan met behulp van een steunzool de klachte tegen gaan.

X en O benen

Tijdens het eerste levensjaar staan de benen in een O-stand. Vervolgens, tot twee jaar zijn de beetjes overwegend recht waarna in het 3e levensjaar de beentjes een X-stand aannemen. Tot aan de 6e verjaardag ongeveer vermindert deze X-stand.

De hierboven beschreven standen zijn dan wel normaal maar dit neemt niet weg dat het geen klachten kan opleveren. Zeker wanneer deze standen excessief zijn kunnen er klachten aan de voeten, enkels, knieën en ook rug optreden. In de podologie wordt gekeken naar de standen van de voeten en benen en welke gevolgen deze standen voor de rest van het lichaam hebben.

Een bezoek aan C. Thijssen praktijk voor podologie in Wijchen kan u geruststellen wanneer u van mening bent dat het kind niet recht op zijn voetjes of beentjes staat en/of er klachten zijn aan het houdingsapparaat.

Schoenadvies

Wanneer een kind begint te staan met behulp van bank of kast en voorzichtig de eerste stapjes gaat zetten is dit een prachtig, memorabel moment voor de ouders. Wanneer u deze ontwikkeling niet wilt afremmen doet u er goed aan om uw kind niet direct stevige/stijve schoenen of slofjes aan te doen. In de eerste levensjaren is het voor het kind belangrijk om zoveel mogelijk op blote voetjes te bewegen. Dit zorgt voor een optimale ontwikkeling van spierbalans en geeft de kinderen grip en vertrouwen zodat ze makkelijker goed zullen gaan lopen. Wanneer het kind goed van "kast naar bank" zelfstandig kan lopen is een schoentje te overwegen. Dit moet niet meer zijn dan een stukje soepele voetbescherming met grip, de zogenaamde leerlopertjes. Wanneer het kind zich vrij beweegt en rent is het verstandig om een schoen aan te schaffen met wat meer body. De zool mag wat steviger zijn maar bij het breedste deel van de voet moet hij goed af kunnen wikkelen. De hielkap moet stevig zijn zodat de voet niet gaat kantelen. C. Thijssen praktijk voor podologie in Wijchen werkt voor een goede schoen samen met Schoenmode Verploegen in Wijchen www.schoenmodeverploegen.nl , en Intersport Snelders in Wijchen voor de juiste sportschoen www.intersportsnelders.nl.

Veel voorkomende klachten zijn:

• hallux valgus (knobbel naast grote teen)
  • brandende stekende pijn onder de voorvoet (metatarsalgie)
  • vermoeide benen
  • pijn onder de hak (hielspoor)
  • pijn aan het scheenbeen (shin splints)
  • achillespees pijn
  • pijn aan binnen of buitenzijde knie
  • pijn in de heupregio
  • lage rugpijn
  • pijn rond de nekregio

Al deze klachten kunnen iedere keer weer een andere oorzaak hebben. Wat de oorzaak is komt naar voren na een secuur vraaggesprek en een gedegen onderzoek.

Contactformulier
Sending